Surah Al-Ma'idah Ayat 19 - QuranWeb

terms: Surah Al-Ma'idah ayat 19 ini berbicara tentang Allah SWT yang berbicara kepada Ahlul Kitab mengenai Nabi Muhammad SAW. Allah SWT mengingatka...

Surah Al-Ma'idah Ayat 19

Surah Al-Ma'idah ayat 19 ini berbicara tentang Allah SWT yang berbicara kepada Ahlul Kitab mengenai Nabi Muhammad SAW. Allah SWT mengingatkan Ahlul Kitab bahwa telah datang rasul-Nya (Nabi Muhammad SAW) yang datang untuk menghantar wahyu dan ajaran-Nya.


Pada waktu Nabi Muhammad SAW diutus, orang-orang Ahlul Kitab dahulunya meragukan tentang kebenaran beliau, bahkan mereka berkata bahawa 'tidak ada sesiapa pun yang datang bersama berita gembira ataupun pemberi peringatan'. Di dalam ayat ini, Allah SWT mengingatkan kepada Ahlul Kitab akan kehadiran Rasul-Nya yang membawa berita gembira dan teguran untuk mereka mengikut ajaran Allah SWT.


Allah SWT juga menegaskan bahawa Dia Mahakuasa atas segala sesuatu, al-Quddus, yang suci dan tidak tercela. Ini menunjukkan bahawa Dia mengetahui bahawa Allah adalah yang terbaik dan tidak ada yang mampu mengubah perancangan-Nya. Allah SWT juga mengajak orang-orang Ahlul Kitab untuk bersama-sama menerima kebenaran yang telah disampaikan oleh Nabi-Nya.


Surah Al-Ma'idah ayat 19 juga menunjukkan perlunya pengikut-pengikut agama untuk melaksanakan syariat yang ditetapkan oleh Allah SWT agar mereka mendapat keselamatan di dunia dan akhirat. Ini kerana Allah SWT mengetahui segala perkara dan Dia tidak mahu umat-Nya beroleh kesusahan.


Secara umumnya, ayat 19 dalam surah Al-Ma'idah ini telah menekankan perlunya kita sebagai umat Allah untuk taat dan berpegang teguh dengan syariat-Nya. Ia juga memberi amaran kepada orang-orang yang tidak mahu mentaatinya bahawa mereka akan menanggung akibat yang buruk di akhirat nanti. Oleh itu, jelaslah bahawa ini adalah amaran yang baik untuk semua pengikut agama supaya mereka tetap taat dan tunduk kepada arahan Allah SWT.