Surah Al-Ma'idah Ayat 119 - QuranWeb

terms: Ayat 119 Surah Al-Ma’idah memuat pesan penting yang berkenaan dengan perkara kebaikan dan kehormatan dalam hidup seseorang. Berdasarkan ayat...

Surah Al-Ma'idah Ayat 119

Ayat 119 Surah Al-Ma’idah memuat pesan penting yang berkenaan dengan perkara kebaikan dan kehormatan dalam hidup seseorang. Berdasarkan ayat tersebut, Allah SWT jelaskan bahwa orang-orang yang benar tahu bagaimana untuk mendapatkan keuntungan dari kebenaran-Nya; mereka yang telah berbuat benar dan berpegang teguh kepada kebaikan akan menemukan buah manfaat, keutamaan, dan kegembiraan yang luar biasa. Pesan yang dikandungkan oleh ayat ini juga menyiratkan bahwa setiap yang bergelar orang yang benar layak untuk menerima penghargaan dan pujian dari Allah SWT. Dalam ayat tersebut juga dinyatakan bahawa mereka yang bergelar orang yang benar akan ditempatkan di dalam surga yang terhias dengan lautan dan sungai-sungai. Mereka akan rida kepada Allah SWT dan Allah pun rida kepada mereka; inilah jawapan untuk tunaikan balasan pada orang yang benar. Jawapan itu memberi mereka kemenangan yang mulia.


Secara ringkas, ayat 119 Surah Al-Ma’idah melambangkan betapa harumnya pahala yang akan diraih oleh mereka yang bersusah payah berbuat baik. Itulah apa yang menjadi ciri orang yang benar, yakni orang yang tidak mudah berputus asa dalam bertahan dan berpegang teguh dengan kebenaran walaupun kadang-kadang mereka menghadapi rintangan dan cabaran dalam hidup. Dengan manfaatkan peluang yang ada, orang yang benar menunjukkan keteguhan tekad mereka untuk menyoroti dan memilih perkara yang benar. Mereka yang selalu bertindak demikian sebagai penghargaan atas ketaatan mereka kepada Allah SWT. Pahala yang tidak ternilai harganya akan terbuka untuk mereka di akhirat kelak iaitu kehidupan di alam syurga yang bahagia selama-lamanya.


Dengan sederhana, ayat 119 Surah Al-Ma’idah isyaratkan supaya orang bijak memperhatikan perbuatan mereka, jangan mudah meninggalkan kebenaran. Setiap saat sentiasa melangkahkan kaki ke jalan yang benar, maka pahala akan hadir menggembirakan kita dengan penuh kenikmatan sebagaimana yang disebutkan dalam ayat diatas iaitu di tempatkan di surga yang mempunyai lautan dan sumber air. Kemenangan yang dimaksudkan di sini ialah kemenangan naluri manusia yang ingin berbuat baik, mengikut peraturan yang telah ditetapkan dan menghadirinya di hadapan Allah SWT. Kesimpulan yang boleh diambil ialah orang yang berbuat benar akan diberi balasan yang lebih baik di akhirat. Dengan melaksanakan kebaikan, manfaat-manfaat yang memang dijanjikan oleh Allah SWT akan kita dapat sambut dengan teruja.