Surah An-Nisa' Ayat 66 - QuranWeb

terms: Surah An-Nisa’ Ayat 66 adalah sebuah ayat yang diturunkan dalam Surah An-Nisa’ dalam Al-Qur'an. Ayat ini berbicara mengenai hakikat ayat yan...

Surah An-Nisa' Ayat 66

Surah An-Nisa’ Ayat 66 adalah sebuah ayat yang diturunkan dalam Surah An-Nisa’ dalam Al-Qur'an. Ayat ini berbicara mengenai hakikat ayat yang pernah Kami turunkan kepada orang-orang yang pernah disebut yaitu, “Bunuhlah dirimu atau keluarlah kamu dari kampung halamanmu”. Meskipun demikian, hanya sebagian kecil dari mereka yang benar-benar melakukannya.


Dalam ayat 66 surah ini, Allah memberikan sebuah pelajaran kepada kita untuk bersikap takut kepada-Nya dan sentiasa menyampaikan perintah-Nya. Sangat jelas bahwa perintah Allah adalah sebuah kontrak yang baik bagi semua pihak. Ia memberi kepada penganutnya suatu kebanggaan yang sebenarnya dan mereka akan sentiasa menjadi sebahagian yang tidak mudah untuk diremehkan. Ini membuktikan bahawa seseorang perlu membawa segala-galanya, tanpa mengira apa yang orang lain berpendapat atau apa jua takdir Allah, dengan ketabahan dan ketekunan.


Kebanyakan orang tidak bersedia untuk memenuhi perintah Allah meskipun mereka faham benar-benar hakikatnya; mereka melihat bahawa ada banyak perkara yang baru seperti manfaat dan makna yang tersirat dengannya. Ia memerlukan seseorang untuk meletakkan pandangannya selepas mereka. Ini kerana Pemimpin Memerintah adalah Allah, yang Maha Pemurah dan Maha Suci.


Seperti dinyatakan dalam ayat tersebut, orang yang mengikutinya adalah minoriti. Ini juga sebahagian daripada keperluan mengikut ajaran agama; kita sebagai manusia mesti berjunjung kasih dengan Allah dan hormat kepada-Nya. Seterusnya, Allah menjamin bahawa orang yang berani melangkah maju untuk mematuhi perintah-Nya akan menerima pahala daripada-Nya.


Sama seperti Allah yang Telah memberikan perintah pada orang-orang yang disebut, Allah juga menyatakan bahawa jika mereka mematuhi perintah-Nya, itu akan lebih baik bagi mereka dan lebih menguatkan keimanan mereka. Pada hakikatnya, ini sesuatu yang patut diteladani. Penganut agama harus selalu berusaha untuk menegakkan Tauhid dan menjaga kebersihan akhlak, dalam pengertian menggunakan kuasa yang ada pada mereka untuk menjalankan ajaran Allah.


Akhirnya, ayat ini mengingatkan kita tentang kepentingan untuk bertakwa kepada Allah dan bertanggungjawab kepada perintah-Nya. Adalah penting untuk mengetahui bahawa ketika seseorang menderma segalanya yang diperintahkan kepada kita, termasuk menyampaikan ajaran Allah dengan kesabaran, kita akan menerima pahala daripadanya. Oleh itu, ia adalah perkara penting untuk disedari, dan patut diteladani oleh setiap manusia.