Surah Hud Ayat 58 - QuranWeb

terms: Surah Hud Ayat 58 ialah sebuah ayat dalam Al-Qur’an yang merujuk kepada peristiwa melalui mana Allah berjanji akan melindungi dan menyelamat...

Surah Hud Ayat 58

Surah Hud Ayat 58 ialah sebuah ayat dalam Al-Qur’an yang merujuk kepada peristiwa melalui mana Allah berjanji akan melindungi dan menyelamatkan nabi Hud a.s. dan mereka yang beriman bersama dia dari siksaan yang amat pedih. Ayat ini merakyatkan bahawa dalam menghadapi sebarang azab (daripada Allah, Tuhan semesta alam), Allah bagi orang-orang yang beriman, akan menyelamatkan mereka dari kesengsaraan dan menyediakan mereka dengan banyak kelebihan.


Ayat tersebut berkisar mengenai nabi Hud a.s. dan bagaimana Allah telah melindungi dan menyelamatkan mereka daripada satu ujian dan kesedihan. Ketika Tuhan menurunkan azabNya ke atas penduduk Iram, Dia juga melindungi dan menyelamatkan nabi Hud a.s. dan mereka yang beriman bersama dia dengan rahmat-Nya. Kebaikan Allah dimanifestasikan dalam bentuk tersebut kerana ia menyelamatkan mereka dari laknat sempena melakukan sesuatu yang salah. Allah mengajar kepada kita agar sentiasa beriman kepadaNya dan berpegang teguh kpd cara hidup ygNya terangkan melalui perintahNya.


Keselamatan sejati bagi mereka yg beriman kepada Allah disebutkan dlm ayat tersebut, iaitu melalui "salvation in the Hereafter". Mereka tidak hanya akan diselamatkan dari azabNya yg berat, tetapi juga memperoleh keamanan dan ketenangan jiwa yg dijanjikan Allah. Selain dari itu, ayat ini juga mesej utk kita bahawa Allah berkehendakkan utk kita semua untuk melindungi dan menyelamatkan orang lain dari kebinasaan, jgn lupa sbg insan yg berakal dituntut kpd menyembah Tuhan dan tetap tenang dlm diuji.


Kata-kata yang digunakan dalam ayat ini mendedahkan kebaikan Allah yang luas. Ramai orang berfikir bahawa dengan mendatangkan siksaan dan azabNya, Allah tidak akan ragu-ragu untuk melaknat, melainkan Allah tidak tumbang kepada kebaikan-Nya. Kepada orang yang beriman, Dia menunjukkan rahmat dan kasih sayangnya melalui pengalaman ini.


Walaupun ayat ini terdapat dalam Al-Qur'an, ia juga dapat dijadikan cara untuk mengingatkan kita mengenai pentingnya beriman, berbuat baik, dan terlepas daripada berbuat salah sepanjang akhir hayat. Dengan ikut ajaran Islam, anda akan memperoleh lindungan dan keselamatan yang abadi di samping rahmat-Nya yang menakjubkan dan tidak terbatas. Lebih-lebih lagi, anda akan terus berikan kasih sayang dan melindungi orang lain.