Surah Yunus Ayat 82 - QuranWeb

terms: Surah Yunus Ayat 82 adalah ayat dari Al-Quran yang berbicara tentang keadilan Allah. Ayat ini juga menyebutkan kuasa Allah untuk membedakan ...

Surah Yunus Ayat 82

Surah Yunus Ayat 82 adalah ayat dari Al-Quran yang berbicara tentang keadilan Allah. Ayat ini juga menyebutkan kuasa Allah untuk membedakan antara yang benar dan yang salah. Ini turut menyebutkan bahawa orang-orang yang melakukan dosa akan tidak menyukainya.


Kata "Ketetapan Allah" (عبرني) mengisyaratkan bahawa Allah sentiasa menegakkan keadilan. Tidak ada yang boleh menjadi penyebab atau melakukan apa-apa untuk mengubah keputusan Allah. Keputusan Allah ditentukan dan dalam tiada masalah seorang pun yang boleh menghalangnya.


Kalimah "Walaupun orang-orang yang berbuat dosa tidak menyukainya" (وَعَلَّامَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَي والذين مبتذلون؛ يَكْرَهُونَ) mengisyaratkan bahawa orang-orang yang melakukan dosa tidak suka dengan ketetapan Allah. Meskipun mereka berbuat dosa, mereka masih ingin mengubah hasil yang telah ditentukan oleh Allah. Walaupun mereka ingin berbuat demikian, mereka akan gagal kerana keputusan Allah sentiasa teguh.


Kalimah "Allah akn mengukuhkan" (اللَّه يُثَبِّتُ) mengisyaratkan bahawa Allah akan sentiasa menegakkan kebenaran dan keadilan. Ini memastikan bahawa siapa pun yang mengikuti hukum Allah dan berbuat yang benar akan mendapat keputusan yang sesuai. Ini juga bermakna bahawa orang-orang yang melakukan dosa akan mendapat balasan yang sepadan berdasarkan keputusan yang telah ditentukan Allah.


Kesimpulannya, Surah Yunus Ayat 82 menekankan bahawa Allah akan sentiasa menegakkan keadilan dan memastikan bahawa kedua-dua orang yang berbuat yang benar dan salah mendapat hasil yang wajar. Walaupun orang-orang yang berbuat dosa tidak akan suka dengan keputusan Allah, mereka tidak dapat membuat sebarang perubahan kerana keputusan Allah sentiasa teguh.