Surah Yunus Ayat 105 - QuranWeb

terms: Surah Yunus adalah salah satu surat dalam Al-Quran. Di dalamnya, ada pelbagai ayat dan pesanan alamat Allah untuk manusia. Ayat 105 Surah Yu...

Surah Yunus Ayat 105

Surah Yunus adalah salah satu surat dalam Al-Quran. Di dalamnya, ada pelbagai ayat dan pesanan alamat Allah untuk manusia. Ayat 105 Surah Yunus memerintahkan manusia untuk berhadapan dengan agama yang benar dengan tulus dan ikhlas. Di samping itu, ia juga mewajibkan manusia untuk menjauhi sikap syirik.


Apatah lagi, di zaman sekarang, lambakan perbuatan syirik didapati berlaku, dan kerana itu, Allah mengingatkan manusia di ayat ini untuk menjauhkannya dan berada di dalam kezaliman. Manusia juga mestilah tidak termasuk ke dalam orang yang membuat syirik kepada Allah. Kita juga dibebankan untuk menghadapi agama dengan kesungguhan, tulus dan ikhlas, tanpa ada rasa risau, takut fikiran yang pelbagai, kebencian dan hasad dengki. Perasaan yang tulus dan ikhlas ini mesti dikuasai supaya kita tidak terikut-ikut dengan angan-angan brainwashing jahat yang memberi kesan negatif dan meletakkan kita dalam tahap risau yang tidak kena pada diri kita dan juga sentiasa membuat kita tidak gembira.


Agama sunnah dianggap sebagai agama yang benar, didasarkan kepada firman Allah dan mengikut Sunnah Rasulullah s.a.w. Jadi, di dalam ayat ini, kita diarahkan untuk menghadapi agama sunnah ini dengan tulus dan ikhlas. Menghadapi agama disertai tulus dan ikhlas bermaksud kita berdasarkan pada ilmu agama, dan melaksanakannya dengan sifat terpuji dan mulia. Kita mesti benar-benar berkomitmen dan bersungguh-sungguh dalam hidup kita. Ini bukanlah soal hanya mematuhi hukum-hukummah atau suatu tindakan yang datang dan pergi. Ini berkait dengan hakikat merubah yang berdiri di sebalik bagaimana kita menjalani hidup.


Ketika kita menghadapi agama dengan tulus dan ikhlas, maka kita akan tahu apa yang diperintahkan dan dilarang oleh Allah dan bagaimana kita harus menjalani hidup berdasarkan kepada petunjuk tersebut. Kita juga akan tahu bagaimana cara menjauhi segala bentuk syirik atau perkara-perkara yang melanggar agama. Kita harus yakin dengan sepenuhnya bahawa Allah adalah Yang Maha Esa, yang mempunyai hak untuk disembah. Segala penghormatan, puja-puji, mahu pun kelembutan harus ditujukan kepada Allah sahaja.


Naik atau turunnya manusia berdasarkan kepada perbuatan mereka yang mencirikan tulus dan ikhlas dalam hidup mereka. Oleh itu, kita harus menghadapi agama dengan ikhlas dan tulus untuk melazimi ketetapan Allah dan menjauhkan diri daripada melanggar kesucian agama. Kita juga harus memperkenalkan kedamaian dan ketenteraman di sekeliling kita dengan berazam serta berkomitmen dengan usaha tanpa henti menerusi pembinaan budaya peringkat individu, keluarga dan masyarakat yang berdedikasi dan teguh memartabatkan agama. Melalui begitu, kita tidak perlu khilaf dan menyesali amalan yang salah.