Surah Hud Ayat 42 - QuranWeb

terms: Surah Hud ayat 42 merupakan ayat yang dipercayai telah disampaikan oleh Allah swt melalui Nabi Nuh ‘alaihis salam kepada anaknya. Ayat ini m...

Surah Hud Ayat 42

Surah Hud ayat 42 merupakan ayat yang dipercayai telah disampaikan oleh Allah swt melalui Nabi Nuh ‘alaihis salam kepada anaknya. Ayat ini menceritakan salah satu peristiwa penting dalam sejarah manusia; ketika Allah memutuskan untuk menggenapi janji-Nya untuk menghancurkan dan melenyapkan penduduk kota Nuh dengan membanjiri dunia.


Dalam ayat ini, digunakan istilah "Kapal", yang secara direct ia berkaitan dengan kisah Nabi Nuh 'alaihis salam. Kapal tersebut digunakan Nabi Nuh 'alaihis salam untuk menyelamatkan keluarganya dari bencana banjir yang akan datang. Mereka melintasi berbagai macam ombak yang berliku-liku sehingga apabila anak Nuh 'alaihis salam berada di tempat terpencil, Nabi Nuh 'alaihis salam memanggil anaknya agar ia turut bersama mereka dalam kapal tersebut dan agar ia jangan berada bersama orang kafir.


Dalam konteks ayat ini, digunakan istilah "Gelombang laksana gunung-gunung". Istilah ini menggambarkan gelombang laut yang sangat tinggi di mana ia dapat menenggelamkan kapal yang ada diatasnya. Sebagai Nabi yang diutus oleh Allah swt, Nabi Nuh 'alaihis salam mungkin ragu untuk mengarungi ombak tersebut. Namun, Allah swt menguatkan hati Nabi Nuh 'alaihis salam dengan menjanjikan pertolongan-Nya dalam bentuk ‘gelombang laksana gunung’.


Salah satu tema penting yang dapat ditarik dari ayat ini ialah bahawa kerohanian atau takaful berupaya mengatasi sebarang jenis bencana. Kerohanian Tidak boleh kita lihat menerusi mata kasar, namun ia bertalian dengan kesediaan untuk menerima dan berharap kepada Allah swt dalam semua urusan kehidupan.


Kiranya, makna yang dapat diambil dari ayat ini ialah semua bencana atau kesusahan boleh dialami, melainkan hakikat yang sebenar ialah, selepas bau rasa susah itu berlalu, maka akan dapat kita saksikan peristiwa berlakunya keajaiban atau suatu lain yang mengharukan. Dengan izin Allah swt, kita sentiasa akan dipertemukan dengannya. Bukti tersebut ialah Nabi Nuh 'alaihis salam yang kerap mendapat pertolongan Allah swt untuk melintasi ombak yang laksana gunung itu.


Kiranya ayat ini harus kita ambil iktibar darinya, dengan menghadapi masalah yang kita hadapi dengan kesabaran dan keteguhan. Kita harus juga meningkatkan perasaan keyakinan dan adalah lebih baik jika selalu berdoa kepada Allah swt untuk menguatkan tekad dan semangat kita dalam berjuang. Kita harus ingat bahawa ketahuilan dan felahan hanyalah milik Allah swt. Kita perlu yakin bahawa bencana dan kesusahan bukan sesuatu yang berlawanan dengan berjaya. Sebaliknya, bencana dan kesusahan boleh untuk mengangkat dan menjadi awal permulaan untuk keberuntungan dan kemenangan.