Surah Al-Ma'idah Ayat 94 - QuranWeb

terms: Ayat 94 dalam surah Al-Ma’idah menginsyafkan tentang tanggung jawab bagi setiap individu Islam. Allah menguji tentang keimanan kita melalui...

Surah Al-Ma'idah Ayat 94

Ayat 94 dalam surah Al-Ma’idah menginsyafkan tentang tanggung jawab bagi setiap individu Islam. Allah menguji tentang keimanan kita melalui aktiviti hunt, di mana Allah melihat siapa yang takut kepada-Nya, walaupun tidak melihat-Nya.


Pertama, Allah mengajar kita perintah tentang hunt. Allah memberi izin untuk diambil buruan melalui aktiviti hunt, namun dengan beberapa syarat. Tidak melampaui batas, dan tidak berlebih-lebihan dalam hunt. Hunt mesti dilakukan berdasarkan perundangan syariah.


Kedua, Allah melatih kita untuk menjadi pemegang amanah secara benar. Kita dapati di dalam al-Quran bahawa Allah menguji keimanan kita dengan hunt. Hunt adalah sebuah metode untuk melatih diri kita untuk bertanggungjawab secara benar dengan harta kami. Kita mesti memikirkan bagaimana kami perlu menggunakan wang berkenaan sebaiknya.


Ketiga, Allah ingin melihat siapa yang benar-benar takut kepada-Nya. Sediakanlah hati kita untuk mencari Allah dengan sungguh-sungguh. Hunt adalah cara yang terbaik untuk melatih ketakutan kita terhadap Allah. Kita mesti meyakini di dalam hati bahawa Allah pasti melihat apa yang kita lakukan, walaupun kita tidak melihat-Nya. Kita mesti membuatlah setiap amalan kita hanya untuk merealisasikan kehendak Allah dan menghormati kedudukan-Nya.


Keempat, bagi yang melampaui batas melakukan hunt yang diharamkan, dia akan mendapat siksaan yang pedih dari Allah. Ini bermaksud kesalahan yang dilakukan tidak boleh dikesampingkan dan digampangkan. Orang yang melampaui batas dalam hunt, mesti bertanggungjawab dengan cara menghadapi apa yang dilakukan dan menerima akibat yang akan diterimanya.


Kesimpulannya, ayat 94 Al-Ma’idah memberi fahaman pada kita tentang pentingnya hunt, tanggungjawab secara amanah, menghormati Allah dan tidak melampaul batas hunt yang diharamkan. Semua ini adalah berkait rapat dengan konsep ibadah dan keyakinan kita kepada Allah. Kita mesti mengambil tindakan yang sewajarnya dan jangan meremehkan azab Allah.