Surah Al-An'am Ayat 71 - QuranWeb

terms: .

Surah Al-An'am Ayat 71

.


Surah Al-An'am ayat 71 adalah satu ayat dalam Al-Quran yang menegaskan pentingnya persembahan diri kepada Allah – adalah petunjuk sebenar dalam hidup kita. Ayat ini dimulai dengan Nabi Muhammad saw memerintahkan untuk tidak pergi kepada sesiapa selain Allah untuk mendapatkan bantuan dan petunjuk - kerana Allah adalah Yang Maha Kuasa serta yang mengatur segala perkara.


Ayat ini juga menegaskan bahawa terdapat beberapa orang yang terus dikembalikan ke laluan yang salah – seperti orang yang telah disesatkan oleh setan. Ini diikuti oleh kawan-kawannya yang mengajaknya menyertai mereka dalam jalan perjalanan yang lurus. Di sini, ayat ini menegaskan bahawa tidak kira sama ada bersama atau sendiri, kita harus berpegang teguh kepada petunjuk Allah untuk memastikan bahawa kita berada di jalan yang betul.


Jadi, surah Al-An'am ayat 71 merujuk kepada pentingnya persembahan diri kepada Allah semata-mata. Dia tidak memerlukan kita untuk meminta tolong kepada sesiapa pun yang boleh memberi kesan buruk kepada kita, tetapi semua perkara harus diurus oleh Dia. Di samping itu, ayat ini mengingatkan kita bagaimana pentingnya mengikuti petunjuk Allah dan berpegang kepadanya – jangan berpaling darinya. Petunjuk Allah itu satu-satunya petunjuk yang benar untuk mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat.


Dengan mematuhi petunjuk Allah, kita akan tahu mana perkara yang perlu dielakkan serta mana yang perlu dilakukan. Petunjuk-Nya adalah petunjuk dalam segala bentuk dan, oleh itu, ia adalah satu-satunya jalan untuk menyesuaikan diri dengan ajaran-Nya agar kita tidak tertipu oleh setan. Juga, dengan berlaku sama ada bersendirian atau berteman, kita mengesahkan bahawa, dalam apa jua keadaan, kita tidak melepaskan diri kepada sebarang bimbingan yang kita rasa boleh membawa kita ke matajalir yang salah. Tentu saja, kita harus berpegang teguh dengan petunjuk Allah – ini adalah satu-satunya jalan kepada keselamatan.