Surah Ali 'Imran Ayat 87 - QuranWeb

terms: Surah Ali 'Imran merupakan surah ke-3 dalam Al-Quran yang disebutkan di dalam Al-Quran. Surah ini membicarakan tentang kekuatan iman dalam k...

Surah Ali 'Imran Ayat 87

Surah Ali 'Imran merupakan surah ke-3 dalam Al-Quran yang disebutkan di dalam Al-Quran. Surah ini membicarakan tentang kekuatan iman dalam konteks orang-orang beriman dan orang-orang yang murtad. Surah Ali 'Imran juga menceritakan tentang kisah sejarah sahabat-sahabat nabi dan perjuangan mereka dalam mendapatkan kemenangan atas orang-orang kafir. Surah Ali 'Imran juga menyebutkan tentang perkara-perkara seperti riba, beramal, taqwa, keyakinan dan ketakwaan. Surah Ali 'Imran juga mengandungi ayat-ayat yang membicarakan tentang hak asasi manusia dan nilai-nilai universal. Pada 83 ayat, surah ini membicarakan tentang balasan orang-orang yang meninggalkan tauhid dan jihad. Salah satu ayat tersebut ialah ayat 87 yang berbunyi:


وَإِذَا لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّىٰ يَسْتَجِيبُوا لِحَكَمِ اللَّهِ ۗإِنَّ اللَّهَ لَا يُشْعِرُ بِظُلْمِ الْعَبْدِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ


Ayat ini menceritakan tentang bagaimana Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang meninggalkan tauhid dan jihad. Ayat ini menyebutkan bahawa jika seseorang itu tidak merespons cita-cita dan perintah Allah, lalu Allah akan menimpakan laknat-Nya ke atasnya. Kenyataan ini diperkuat lagi apabila surah ini menyebut bahawa manusia tidak boleh mendahului hukuman Allah. Maksudnya, manusia tidak boleh membalas segala dosa dan kejahatan yang dilakukan oleh seseorang itu. Oleh itu, jika seseorang tidak mematuhi perintah Allah, maka konsekuensinya adalah dia akan ditimpa laknat Allah dan para malaikat serta manusia seluruhnya.


Ayat ini juga mengingatkan kita semua betapa pentingnya mematuhi perintah dan had-had Allah sebenarnya. Perlu diingati bahawa kita semua perlu melakukan perbuatan yang baik dan memeluk agama Islam dengan ikhlas dan tunduk kepada perintah Allah. Ini kerana, sebagaimana ayat ini mengatakan, jika bukan kerana laknat Allah dan para malaikat atas mereka, maka manusia tidak akan patuh kepada perintah Allah. Ini bermakna, laknat Allah merupakan satu bentuk pengajaran yang diperlukan untuk membimbing mereka agar patuh kepada perintah Allah.


Di samping itu, ayat ini juga menekankan pentingnya memahami hukum Allah. Ini kerana, jika manusia mengenal Allah dengan betul dan memahami perintah-perintah Allah, maka orang tersebut akan menerima laknat Allah dengan penuh ketaatan. Ini kerana, bila mereka tahu bahawa Allah adalah Tuhan yang memberi mereka pujaan, maka tentu sahaja mereka akan menjauhi segala bentuk dosa dan perbuatan yang tidak bermoral. Inilah cara mereka akan terhindar dari laknat Allah.


Dengan itu, Surah Ali 'Imran merupakan satu surah yang menekankan hak asasi manusia dan nilai-nilai universal kepada umat manusia. Ayat 87-nya memberi kita gambaran tentang balasan orang-orang yang meninggalkan tauhid dan jihad. Ayat ini menekankan bahawa sesiapa yang tidak mematuhi perintah Allah, akan ditimpa laknat Allah, para malaikat dan manusia seluruhnya. Sebaliknya, jika manusia mengenal Allah dengan betul dan memahami syariat-Nya, mereka akan terhindar dari laknat Allah. Dengan itu, ayat ini menjadi satu pengajaran penting yang semestinya diambil oleh semua umat manusia agar mereka dapat menjalani kehidupan dengan menaati hukum-hukum Allah.