Surah Ali 'Imran Ayat 151 - QuranWeb

terms: Surah Ali 'Imran Ayat 151 merupakan ayat yang diturunkan Allah dalam Al-Quran. Ayat ini berkenaan dengan tindakan mempersekutukan Allah deng...

Surah Ali 'Imran Ayat 151

Surah Ali 'Imran Ayat 151 merupakan ayat yang diturunkan Allah dalam Al-Quran. Ayat ini berkenaan dengan tindakan mempersekutukan Allah dengan sesuatu atau seseorang yang tidak berhak diketahui. Ia bentuknya penyembahan atau perlakuan seperti menyembah Allah. Selain itu, Allah juga mengingatkan bahaya apabila menyekutukan Allah.


Kata "Kami" mengacu kepada Allah dan maknanya ialah Allah akan melakukan sesuatu. Dalam ayat ini, Allah menjelaskan bahwa Dia akan memasukkan rasa takut ke dalam hati orang-orang kafir. Mereka kafir kerana mereka dilarang oleh Allah mempersekutukan Dia dengan sesuatu yang tidak berhak dikenali.


Kata "Persekutukan" memiliki dua makna iaitu menyembah dan melakukan ibadat kepada sesuatu yang bukan Allah. Hal ini mengacu kepada apa yang disebut pujaan hati atau bahkan menaruh iman di dalam sesuatu. Hal ini merupakan kesalahan yang serius kerana menyekutukan Allah dengan sesuatu yang tidak berhak dipuja.


Kata "Allah" mengacu kepada Tuhan semesta alam. "Keterangan" mengacu kepada keterangan halal dan haram dari Allah. Ini berarti bahwa Allah tidak mengizinkan untuk mempersekutukanNya dengan sesuatu yang tidak berharga. Oleh itu, orang yang melakukan perbuatan tersebut layak dikenakan amaran yang tegas daripada Allah.


Kata "Tempat kembali" cuba menghidupkan kembali pandangan bahawa ketentuan Allah tidak dapat diabaikan. Di dalam ayat ini, Allah mengancam bahawa mereka yang mempersekutukanNya akan menghadapi azab yang mengerikan. Mereka akan dikirim ke neraka sebagai lambaan sebagai balasan atau balasan untuk perbuatan mereka.


Kata "Zalim" menggambarkan bahawa perbuatan mereka adalah kejahatan serta dengan menggunakan perkataan ini, Allah ingin menegaskan bahawa hukuman seharusnya dikenakan pada orang yang melakukan perbuatan yang melanggar hukumNya.


Kesimpulannya, Surah 'Ali 'Imran Ayat 151 mengandungi amaran Allah kepada orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu yang tidak berhak dipuja. Allah akan memasukkan rasa takut ke dalam hati orang-orang kafir dan tempat kembali mereka adalah neraka. Oleh itu, manusia mesti menjalankan hukum-hukumNya dan tidak mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang tidak berhak dikenali.