Surah Ali 'Imran Ayat 118 - QuranWeb

terms: Surah Ali 'Imran ayat 118 merujuk bagaimana para orang beriman tidak seharusnya memilih teman-teman di luar kalangan mereka sebagai teman ya...

Surah Ali 'Imran Ayat 118

Surah Ali 'Imran ayat 118 merujuk bagaimana para orang beriman tidak seharusnya memilih teman-teman di luar kalangan mereka sebagai teman yang benar-benar percaya dan iklas kepada mereka. Makna ayat ini menyatakan bahwa orang-orang di luar kalangan agama kita dapat dikenali dengan mudah melalui ungkapan dan tindakan yang dipaparkan. Selalunya, orang-orang di luar kalangan agama kita mempunyai tujuan dan niat selain yang menjadi tujuan dan niat orang-orang beragama. Orang-orang yang menentang agama kita tidak akan berhenti menyusahkan kita dan akan mengharapkan kehancuran kita. Ini dapat dilihat melalui kebencian yang terdapat di mulut mereka dan penuh dengan kebencian di hati mereka. Kebencian terhadap orang lain diketahui dengan mudah kerana itu adalah sesuatu yang terdengar dalam perkataan mereka dan akan meninggalkan kesan yang tidak menyenangkan.


Para pemeluk agama perlu diingatkan tentang ancaman yang terdapat dalam Surah Ali 'Imran ayat 118. Oleh itu, mereka hendaklah memilih teman-teman di dalam kalangan agama mereka. Mereka perlu tahu bahawa orang lain boleh menjadi tukang rencanakan pembalakan dan harus berhati-hati. Bahkan jika ada teman-teman baru dari luar kalangan agama, harus diberi perhatian dan penilaian wajar dan adil sebelum diiktiraf. Ini untuk mengelakkan orang lain mengeksploitasi penyertaan emosi orang-orang beragama ketika kebencian terhadap orang lain membentuk sebahagian daripada hidup mereka. Pengamalan Islam adalah menghargai hak orang lain dan memelihara hak asasi orang lain. Oleh itu, mereka tidak seharusnya berkompromi dengan prinsip-prinsip dan nilai-nilai ketika memilih teman-teman peribadi.


Jadi, dapat disimpulkan bahawa Surah Ali 'Imran ayat 118 mengingatkan para pemeluk agama agar memilih teman-teman di dalam kalangan mereka. Mereka juga ditekankan agar berhati-hati ketika berurusan dengan orang di luar kalangan agama kerana mereka biasanya mempunyai tujuan dan niat yang berbeza dan akan berhenti menyusahkan mereka. Pengamalan Rasulullah juga menggariskan bagaimana menghargai hak orang lain dan memelihara hak asasi sesama manusia. Oleh itu, kita hendaklah mengikut petunjuk agama serta ingat bahawa mereka di luar kalangan kita pun adalah manusia.