Surah Ali 'Imran Ayat 112 - QuranWeb

terms: Surah Ali 'Imran ayat 112 memaparkan perkara mengenai orang-orang yang dihina di mana-mana di mana mereka berada kecuali jika mereka (berpeg...

Surah Ali 'Imran Ayat 112

Surah Ali 'Imran ayat 112 memaparkan perkara mengenai orang-orang yang dihina di mana-mana di mana mereka berada kecuali jika mereka (berpegang) pada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia. Allah menyatakan bahawa mereka mendapat murkaNya dan selalu diliputi oleh kesengsaraan. Setiap kehinaan dan penderitaan yang merekahadapi itu sebagai sebab daripada mereka mengingkari ayat-ayat Allah, membunuh para nabi tanpa hak (alasan yang benar) dan melampaui batas.


Segala yang berlaku pada mereka ini adalah untuk memberi amaran kepada seluruh manusia supaya jangan mengikuti jejak mereka. Allah menggunakan kehinaan dan penderitaan sebagai balasan sebagai sebab mereka mengangkari ayat-ayat-Nya, membunuh para nabi tanpa alasan yang benar serta melanggar hukum yang disampaikan olehnya.


Ketika kita membaca Surah Ali 'Imran Ayat 112, kita mesti faham bahawa orang yang tidak mereka bertaubat kepada Allah akan menghadapi perkara-perkara yang buruk. Mereka akan disingkirkan dari masyarakat dan dikutuk oleh orang lain. Mereka akan dihina dan dipandang rendah di mana sahaja mereka berada, dan dipenjara jika mereka melakukan perkara yang salah.


Jadi, Surah Ali 'Imran Ayat 112 adalah pengajaran bagi semua orang agar tunduk pada hukum Allah dan tidak melawan-Nya. Kita mesti menghormati kuasa Allah dan menaati segala larangan atau arahan yang telah ditentukan oleh-Nya. Tindakan kita ini akan dibalas oleh Allah dengan sejahtera, kesenangan dan kebahagiaan.


Kesimpulan ialah, orang yang taat pada Allah akan diberkati dengan segala kebajikan, keamanan dan kemakmuran dalam kehidupan seharian mereka. Mereka dihormati di dalam masyarakat dan berjaya mencapai kejayaan dalam kehidupan mereka. Tidak seperti mereka yang bersalah dan melanggar perintah Allah. Mereka akan dibalas dengan kehinaan dan kesengsaraan sepanjang hayat mereka. Oleh itu, kita mesti sentiasa berusaha untuk taat pada hukum Allah agar kita terhindar dari kehinaan dan kesengsaraan yang dialami oleh orang-orang yang durhaka terhadap-Nya.