Surah Al Baqarah Ayat 93 - QuranWeb

terms: Surah Al Baqarah ayat 93 adalah ayat dalam Al-Quran yang menceritakan kisah janji yang diberikan oleh Allah kepada umat Nabi Musa as. Sesuai...

Surah Al Baqarah Ayat 93

Surah Al Baqarah ayat 93 adalah ayat dalam Al-Quran yang menceritakan kisah janji yang diberikan oleh Allah kepada umat Nabi Musa as. Sesuai dengan ayat tersebut, Allah memerintahkan umat Nabi Musa as untuk menegakkan komitmen mereka kepada-Nya dan mendengarkan perintah-Nya. Akan tetapi, umat Nabi Musa as mengatakan bahawa mereka mendengar tetapi tidak menaati. Sebagai akibat dari keingkaran mereka, Allah menimpakan pada mereka cinta kepada sapi jantan sebagai hasil dari kesyirikkan mereka.


Ayat ini mengingatkan kita tentang ketaatan dan komitmen kita kepada Allah. Kita harus mengingat bahawa jika kita tidak teguh dengan apa yang telah disebut oleh Allah, maka kita akan dikenakan hukuman-Nya. Kita tidak boleh lalai dari janji kita kepada-Nya dan kita harus sentiasa menjalankan segala perintah-Nya dengan taat.


Kesimpulannya, surah Al Baqarah ayat 93 mengingatkan kita tentang pentingnya ketaatan dan komitmen kepada Allah swt. Kita diingatkan untuk menaati apa yang telah disebut Allah dan tidak menyalahi janji yang telah dibuat dengan-Nya. Sekiranya kita melanggar janji, maka kita akan dikenakan hukuman yang sesuai. Oleh itu, kita hendaklah selalu mengingati Allah swt dan taat pada-Nya dengan sebaik mungkin.