Surah Yunus Ayat 74 - QuranWeb

terms: Surah Yunus ayat 74 merujuk pada pengutusan Nabi-nabi yang dikirim oleh Allah swt kepada kaum Nuh, iaitu kaum yang mendustakan dan melampaui...

Surah Yunus Ayat 74

Surah Yunus ayat 74 merujuk pada pengutusan Nabi-nabi yang dikirim oleh Allah swt kepada kaum Nuh, iaitu kaum yang mendustakan dan melampaui batas. Allah bertujuan memperingatkan mereka akan hukuman dan bencana yang akan menimpa mereka kerana berbuat durhaka dan mendustakan Firman-Nya.


Ayat ini menunjukkan bahawa zaman telah berubah sejak Nuh As. Pada masa itu, Nabi-Nabi yang dikirim oleh Allah telah mendapat respon yang sangat buruk dari kaum Nuh; Mereka dahulu bendustakan ajaran dan mesej yang dibawa oleh Nabi-Nabi tersebut sekaligus melakukan pelanggaran terhadap syariat Allah.


Kononnya, mesej yang dibawa oleh Nabi-Nabi ini bukanlah mesej yang asing bagi mereka. Dalam membawa peringatan akan hukuman dan bencana yang akan menimpa mereka, Allah memilih para Nabi yang jelas dalam mesejnya. Namun, tidak peduli seberapa jelas dan nyata mesej itu, kaum Nuh tetap pendustaan dan ada yang melampaui batas dengan melakukan kejahatan.


Karena kejahatan mereka, Allah pun mengunci hati mereka untuk menjadikan mereka tidak mahu beriman lagi. Ini menjelaskan bahawa Allah swt adalah Maha Kuasa dan boleh melakukan apa saja yang dikehendaki-Nya. Dia dapat mengatasi sikap andaia yang bertentangan dengan kehendak-Nya. Maka, Allah mengambil langkah-langkah keras untuk mempertegas pesan ini sebelum hukuman datang menimpa mereka.


Ayat ini juga dianggap sebagai amaran bagi mereka di masa sekarang yang suka berbuat aniaya dan tidak mau menuruti segala perintah Allah. Ini kerana Allah akan selalu mengambil langkah yang diperlukan untuk merendahkan mereka yang tidak mematuhi Syariat-Nya. Maka, adalah bijaksana untuk menghormati dan menghargai serta menghadapi kehendak Allah dengan bertakwa dan tidak berbuat salah.


Mesej penting di dalam ayat ini adalah bahawa kita perlu bersikap hormat dan menghargai perintah Allah serta mematuhi Syariat-Nya agar kita tidak mengalami hukuman yang mengerikan di akhirat. Dia yang Maha Kuasa akan mengambil tindakan yang sepatutnya kepada mereka yang melampaui batas. Oleh itu, jangan menunggu sampai saat-saat akhir untuk bertaubat dan memperbaiki diri kita.