Surah Yunus Ayat 102 - QuranWeb

terms: Surah Yunus Ayat 102 berbicara tentang orang-orang yang bersandar pada melihat tanda kejadian di masa lalu untuk mengindikasi tanda kejadian...

Surah Yunus Ayat 102

Surah Yunus Ayat 102 berbicara tentang orang-orang yang bersandar pada melihat tanda kejadian di masa lalu untuk mengindikasi tanda kejadian yang datang pada masa sekarang. Ia disabdakan oleh Allah, dengan firmanNya: Maka mereka tidak menunggu-nunggu selain kejadian-kejadian yang sama dengan kejadian yang menimpa orang-orang terdahulu sebelum mereka. Hal ini menunjukkan bahwa orang-orang yang bersandar pada melihat tanda kejadian yang datang pada masa lalu untuk menduga tanda di masa sekarang tidak ada manfaatnya.


Terkait dengan firman Allah di atas, ada beberapa hikmah yang dapat kita ambil darinya. Pertama, kita harus lebih berhati-hati dalam menilai suatu kejadian atau situasi di masa sekarang. Tidak kira apakah itu merupakan kejadian atau situasi yang positif atau negatif. Sebab, kita tidak dapat mengetahui dengan pasti berapa lama ia akan bertahan. Tanda-tanda di masa lalu tidak dapat digunakan sebagai petunjuk. Oleh itu, sebagai orang beriman, kita harus mengharapkan perubahan dan perbaikan yang ditetapkan oleh Allah di setiap masa.


Kedua, firman Allah di atas juga memberi tahu kita bahwa kejadian yang terjadi di masa lalu dan masa kini ujung-ujungnya tidak akan beda sama sekali. Ini bermakna bahwa kita dituntut untuk sentiasa memikirkan apa yang kita lakukan dan apa yang akan kita peroleh di masa hadapan. Kita harus sentiasa ingat bahawa tidak sahaja pelbagai tindakan negatif yang boleh membawa akibat buruk di masa hadapan, tapi tindakan-tindakan positif juga boleh memberi perubahan yang lebih baik.


Ketiga, ayat ini juga mengingatkan kita bahawa takdir Allah itulah yang akan menentukan arah tuju perkara yang berlaku. Selagi kita terus berusaha untuk mencapai esok yang lebih baik dengan cara yang betul, Allah akan mengarahkan kita terus ke arah yang sesuai. Ini juga mengingatkan kita bahawa orang-orang yang berusaha dan berjaya memperbaiki keadaan dunia boleh mendapat pahala yang berlipat ganda dari Allah.


Keempat, ayat ini juga memberi amaran bahawa orang-orang yang menunggu kejadian yang sama dengan kejadian yang menimpa orang-orang terdahulu tidak akan mendapat sebarang manfaat dari yang diharapkan. Justeru, kita harus melakukan inovasi dan membuat cara-cara baru untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Kita juga harus sentiasa mengambil langkah-langkah berjaga-jaga dan melakukan pemikiran yang logik sebelum melakukan sesuatu tindakan.


Ke lima, ayat ini juga memberikan kita kesedaran bahawa kita harus menjaga hati-hati dan bersiap sedia untuk menghadapi situasi yang dihadapi tanpa terlalu bergantung kepada kata-kata orang lain. Firman Allah Kathira di atas juga memberi amaran bahawa firmanNya solalah yang patut kita berdasarkan dalam mengambil tindakan. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita dan kita patut mengikutinya agar kita dapat mencapai tujuan tersendiri.


Akhir sekali, ayat ini juga mengingatkan kita bahawa kita mesti bersabar dengan apa yang menimpa orang lain. Dalam situasi sukar, kita mesti tegar dan berhati-hati dengan tindakan dan perkataan kita. Justeru, kita harus pandai bersabar dan menunggu apa yang akan berlaku tanpa menonton kepada peristiwa yang berlaku. Dengan cara ini kita dapat mengambil manafaat yang terbaik daripada situasi tersebut.


Kesimpulannya, ayat yang disebut di atas mengingatkan kita bahawa tidak semua apa yang berlaku di masa lalu akan berulang di masa kini. Justeru, kita harus lebih berhati-hati dalam melakukan sesuatu tindakan dan tidak bergantung kepada orang lain untuk membuat keputusan. Kita juga harus sentiasa mengingati takdir Allah yang tidak dapat diubah. Semuanya ini bertujuan untuk memastikan kita bersedia untuk menghadapi apa jua situasi yang terjadi di masa hadapan dan menerima segala keputusan dengan penuh sabar.