Surah At-Taubah Ayat 37 - QuranWeb

terms: Surah At-Taubah ayat 37 merujuk kepada isu masalah pengunduran bulan haram (purnama) yang diperagakan oleh orang kafir (orang yang ingkar ak...

Surah At-Taubah Ayat 37

Surah At-Taubah ayat 37 merujuk kepada isu masalah pengunduran bulan haram (purnama) yang diperagakan oleh orang kafir (orang yang ingkar akan kenabian). Mereka ini memilih untuk melepaskan diri dari petunjuk Allah SWT, terutama bagi perkara-perkara yang ditentukan oleh Allah SWT dalam segi masyarakat, hukum dan ekonomi.


Pertama sekali, orang kafir membuat undang-undang yang tidak sesuai dengan ajaran Islam. Mereka enggan mempercayai aturan ubudiyyah yang Allah berikan, yang di dalamnya ada juga perkara mengenai kewajipan kepada Allah. Isu yang bersangkutan adalah pengunduran bulan haram yang mana, dalam Islam, ia disyariatkan oleh Allah SWT untuk erti melaksanakan ibadah haji dan pengiktirafan penghapusan hutang antara manusia.


Tetapi, orang kafir telah membuat undang-undang sendiri, dimana mereka memutuskan penanggalan bulan haram pada tahun- tahun tertentu berbeza untuk melayan keperluan ekonomi mereka, walaupun mereka sedar bahawa ia bertentangan dengan kehendak Allah SWT. Mereka rela meletakkan syariat manusia diatas syariat Allah. Oleh itu, dengan cara ini, Allah SWT menggambarkan kufur ini sebagai satu bentuk penyimpangan dan menyatakan bahawa sebarang pemilihan untuk tidak melaksanakan undang-undang Allah adalah satu jenis kekufuran.


Kemudian, di bahagian ini Surah At-Taubah ayat 37 turut menegaskan bahawa setan boleh saja memebiakan perbuatan buruk orang-orang kafir. Malah, boleh juga dikatakan bahawa orang-orang kafir itu, sering menyenangi perbuatan buruk yang telah diserdikan mereka dengan cara memakan hadiah kufur.


Dari ayat diatas, ia menggariskan bahawa orang yang kufur telah menerima matlamat setan dan lupa bahwa mereka seharusnya mengikuti ketetapan yang diberikan oleh Allah SWT. Kemalasan dan keengganan mereka untuk melaksanakan hukum yang diwajibkan Allah adalah punca kepada masalah pengunduran bulan haram.


Kerana itulah, ayat ini juga menyebut bahawa Allah tidak akan memberi petunjuk kepada golongan kafir tersebut, kerana mereka telah memilih untuk mengabaikan dan melanggar ajaran-Nya. Suatu keadaan yang tidak boleh ditanggalkan oleh Allah, oleh itu jalan terakhir bagi mereka ialah mencari ampunan dan bertaubat daripada Nya.


Kesimpulannya, Surah At-Taubah ayat 37 ini, mengingatkan kepada kita bahawasanya kufur adalah sesuatu yang tidak dibenarkan oleh Allah SWT. Mereka yang tidak mematuhi hukum-Nya, akan melanggar syariat dan ini akan membawa mudarat kepada mereka sendiri. Oleh itu, menitik beratkan pada usaha untuk menyelamatkan diri kita dari kemurkaan Allah dan juga mengembalikan iman, yang sememangnya menjadi asas untuk melaksanakan ubudiyyah dan mengikuti syariat wajib yang diwajibkan Allah SWT.