Surah Ali 'Imran Ayat 121 - QuranWeb

terms: Surah Ali 'Imran ayat 121 menceritakan tentang Baginda Nabi Muhammad Saw ketika berangkat ke medan peperangan untuk mengatur orang-orang ber...

Surah Ali 'Imran Ayat 121

Surah Ali 'Imran ayat 121 menceritakan tentang Baginda Nabi Muhammad Saw ketika berangkat ke medan peperangan untuk mengatur orang-orang beriman untuk bertempur. Baginda telah berpisah dari keluarganya pada waktu pagi dan berangkat untuk perjuangan yang mulia tersebut.


Sebagai seorang Nabi, Baginda Muhammad Saw telah diutus untuk menyampaikan risalah Ilahi dan mengajar kepada umatnya. Ia adalah seorang yang sabar dan tegas dalam menegakkan hukum Allah Swt. Ia adalah seorang yang memiliki keberanian dan kemauan untuk menghadapi segala risiko dan cobaan yang bakal melanda kehidupannya sebagai rasul.


Perintah Allah Swt di dalam ayat ini mengingatkan Baginda Nabi Muhammad Saw bahawa Dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui segala bentuk perjuangan yang telah Baginda lalui. Ini menegaskan bahawa Allah Swt meyakini dan menghargai yang telah dilakukan oleh Baginda Nabi Muhammad Saw dalam membina masyarakat dengan berlandaskan sistem dan hukum yang diperintahkan Allah Swt.


Ayat ini juga menekankan tentang pentingnya pengorbanan. Baginda Muhammad Mustafa Saw berangkat demi menegakkan keadilan dan menegakkan hukum Allah Swt serta perjuangan yang mulia. Kesediaan memerangi segala musuh dan cobaan bahkan tanpa sedikitpun perjuangan dalam jiwa Baginda adalah contoh pengorbanan untuk menyelamatkan dan memajukan umatnya.


Di samping itu, ayat ini juga seharusnya mendorong manusia untuk bersyukur atas nikmat Allah Swt yang telah memberikan kita seorang Rasul yang mulia. Di zaman modern ini, kita masih lebih bersyukur jika mengingati bahawa sistem yang diberikan oleh Baginda Nabi Muhammad Saw masih mempengaruhi dampaknya pada masyarakat kita hari ini.


Dalam mengikuti jejak-Nya, sebagai umat manusia, kita perlu memiliki keberanian dan kemauan yang sama seperti yang ditunjukkan oleh Baginda Nabi Muhammad Saw. Kita harus berusaha terus menegakkan hakikat agama, tegakkan perjuangan untuk melawan segala ketidakadilan, serta berupaya untuk meningkatkan status masyarakat yang fakir miskin dan kurang berkuasa.


Selain itu, kita juga perlu sentiasa ingat akan segala sifat Allah Swt yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Semua usaha dan ketekunan yang telah kita lakukan dalam melaksanakan syariat akan berbuah manis, kerana Allah Swt pasti akan menjaga para hamba-Nya yang bersungguh-sungguh.


Kesimpulannya, Surah Ali 'Imran ayat 121 adalah salah satu ayat Al-Quran yang memberikan kisah para pengorbanan yang telah dilakukan oleh Rasulullah Muhammad Saw dalam melaksanakan syariat Allah. Ini harus menjadi pelajaran untuk kita agar tetap teguh dalam usaha tekad untuk mewujudkan perdamaian, kesejahteraan dan saling menghormat sesama manusia. Perlu juga diingat akan ketekunan dan ketabahan yang dicontohkan oleh Baginda yang dengan ikhlas berangkat memerangi dan membimbing manusia. Akhirnya, semua usaha untuk melaksanakan ketaatan hanya akan berbuah manis jika sentiasa mengingat bahawa Allah Swt Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.