Surah Al Baqarah Ayat 77 - QuranWeb

terms: Surah Al Baqarah adalah surah yang terpanjang dalam Alkitab, yakni Al Qur'an. Diturunkan kepada Nabi Muhammad saw, surat ini mengandung 294 ...

Surah Al Baqarah Ayat 77

Surah Al Baqarah adalah surah yang terpanjang dalam Alkitab, yakni Al Qur'an. Diturunkan kepada Nabi Muhammad saw, surat ini mengandung 294 ayat. Surah yang terpanjang ini berisi berbagai pesan suci dan ajaran-ajaran yang relevan bagi para pembacanya. Salah satu ayatnya ialah ayat 77 dari Surah Al Baqarah. Ayat ini berbunyi: “Dan tidakkah mereka tahu bahwa Allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka nyatakan?”


Ayat ini memberikan relevansi bagi umat Muslim berkaitan dengan sifat Allah yang seluruhnya melihat dan mengetahui segala sesuatu. Allah mengetahui makna tersembunyi dibalik perkataan manusia, apa pun yang mereka lihat atau tempatkan di hati mereka. Oleh sebab itu, ayat ini mengingatkan pada umat Muslim untuk sentiasa berjaga-jaga terhadap apa yang diucapkan dan diperbuat.


Ayat ini sangat penting untuk difahami oleh umat Muslim. Ini kerana kesedaran akan ketahuian Allah yang mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka nyatakan akan mengingatkan mereka tentang akibat tidak benar dan dosa yang mungkin dilakukan.


Selain itu, ayat ini juga membawa titik tolak untuk menjaga akhlak dan membawa diri menjadi lebih baik. Jika seseorang tahu bahawa Allah selalu memantau segala sesuatunya, maka ia mesti memelihara akhlak baik dan menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang.


Ayat ini juga membantu untuk menanamkan kesetiaan dan kejujuran dalam ikatan orang yang satu dengan yang lain. Ini bermaksud, jika seseorang itu sedar bahawa Allah juga mengetahui apa yang mereka sembunyikan atas nama kejujuran terhadap orang lain, maka ia tentu akan lebih berhati-hati dengan kata-katanya dan tindakannya. Oleh itu, ayat ini membantu umat Muslim untuk menjaga kesetiaan dan kejujuran mereka dengan orang lain.


Ayat ini juga menjadi petunjuk bagi mereka yang ingin mengambil keputusan. Dengan mengingatkan Allah selalu mengetahui apa yang tersembunyi dan diumumkan, mereka akan mengetahui bahawa pilihan yang mereka lakukan akan menjadi saksi perbuatannya. Apabila Allah menjadi saksi, ia akan menentukan akibat-akibat yang berkaitan dengan pilihan yang dibuat. Oleh itu, orang yang dapat menyedari hal ini akan sentiasa melakukan perkara yang benar dan berakhlak.


Kesimpulannya, ayat Surah Al Baqarah ayat 77 mengajar kepada umat Muslim bahawa Allah selalu mengetahui yang mana ia sembunyikan dan yang mana ia nyatakan. Ayat ini mengingatkan seseorang untuk berhati-hati tentang apa yang diucapkan dan diperbuat, menjaga akhlak dan menghargai kesetiaan dan kejujuran. Selain itu, orang yang mengetahui Allah mengetahui segala-galanya akan sentiasa memastikan pilihannya selamat dan berakhlak.