Surah Al Baqarah Ayat 25 - QuranWeb

terms: Surah Al Baqarah Ayat 25 merujuk kepada ajakan untuk berpesan agar menyampaikan kabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan bertaqwa. ...

Surah Al Baqarah Ayat 25

Surah Al Baqarah Ayat 25 merujuk kepada ajakan untuk berpesan agar menyampaikan kabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan bertaqwa. Ayat ini juga menggambarkan bahagian ganjaran yang disiapkan oleh Allah SWT bagi mereka-mereka yang berbuat kebaikan. Di dalam ayat ini disebutkan bahawa bagi orang-orang yang berada di surga, mereka mendapat rezeki yang disediakan Allah SWT bagi mereka iaitu buah-buahan yang dimakan dan berlainan dari pada yang disediakan di dunia sebelum ini.


Selain itu, mereka juga mendapat pasangan suci di dalam surga yang akan mengiringi mereka kekal di dalamnya. Ini menyebabkan surga bagi mereka yang beriman menjadi lebih indah dan menyeronokkan kerana mereka akan dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang tersayang. Mereka akan beroleh keampunan dan rahmat dari Allah SWT yang akan menyebabkan mereka gembira dan bahagia dalam surga.


Keseluruhan ayat ini menggalakkan kita untuk terus berusaha membuat kebajikan demi mendapat balasan di akhirat kelak. Ini suatu salah satu cara untuk berjaya dalam perjalanan akhirat iaitu mendapat keampunan dan kurniaan dari Allah SWT disebabkan usaha dan usahasama yang agung. Allah SWT melimpahkan nikmat kepada kita dengan syarat kita mesti bersyukur dan terus melakukan amal kebaikan untuk mendapatkan keampunan daripadaNYA.


Jadi, amalan kebaikan yang selalu kita lakukan adalah suatu salah satu bentuk penghargaan terhadap kurniaan Allah SWT pada kita. Sentiasalah membuat kebajikan serta menjadi jemaah yang sentiasa ingat dan berdoa pada Allah SWT. Ini suatu langkah yang baik untuk mendapatkan syafaat Allah SWT yang mana akan memberikan kita keamanan dalam kehidupan akhirat.