Surah At-Taubah Ayat 5 - QuranWeb

terms: Surah At-Taubah ayat 5 merupakan salah satu ayat dari surah At-Taubah yang merupakan salah satu surah dalam Al-Quran. Dalam ayat tersebut di...

Surah At-Taubah Ayat 5

Surah At-Taubah ayat 5 merupakan salah satu ayat dari surah At-Taubah yang merupakan salah satu surah dalam Al-Quran. Dalam ayat tersebut ditekankan mengenai perang melawan orang-orang musyrik di mana saja berada untuk merebut kekuasaan daripada mereka, jika mereka bertaubat dan melaksanakan salat serta menunaikan zakat, maka berilah mereka kebebasan.


Pentingnya perintah ini disebutkan dalam ayat ini kerana seseorang yang beriman harus berjuang melawan orang-orang musyrik yang melakukan kelaluan dan mengikut hawa nafsu untuk meletakkan dirinya di atas orang lain dengan gaya kezaliman. Hadis Rasulullah SAW telah menyatakan bahawa orang yang beriman tidak boleh mendiamkan diri dan perlulah berjuang sehingga Allah melindungi kalimah-Nya dan memudahkan kerajaan-kerajaan Islam.


Ayat ini turut menyatakan tentang konsep bulan haram. Bulan haram adalah satu masa yang diizinkan Allah untuk mereka yang ingin meningkatkan keadaan Islam. Peristiwa para sahabat Nabi yang digerakkan oleh perintah Nabi dalam berperang di Mekah dan Syria menjadi contoh paling ideal dalam menggunakan bulan haram. Mereka menggunakan bulan haram untuk bercampur dengan orang-orang musyrik yang melakukan kerosakan dan mengamalkan kejahatan dengan sepenuh hati.


Namun Allah S.W.T. juga mengatakan bahawa jika bulan haram telah berlalu, maka umat Islam boleh berperang melawan orang-orang musyrik di mana saja mereka berada. Ayat ini juga menyatakan bahawa untuk setiap perang yang dilakukan, seorang mu’min perlu lawan dengan keterampilan, konsentrasi dan kesabaran. Terdapat dua cara bagi kita berperang melawan orang-orang musyrik. Pertama, kita dapat memerangi mereka secara fizikal. Kedua, kita boleh memerangi mereka secara amali dengan menegakkan undang-undang Islam, menegakkan keadilan, mengamalkan akhlak yang baik dan bertakwa kepada Allah.


Ayat ini turut menyatakan bahawa jika orang-orang musyrik bertaubat dan melaksanakan salat serta menunaikan zakat, maka berilah mereka kebebasan. Ini mengajar kita bahawa kita harus bersikap adil dan tidak berlaku keras terhadap mereka. Meskipun mereka telah bertindak salah, kita tidaklah menolak peluang untuk memaafkan mereka dan memberi mereka kebebasan jika mereka bertaubat. Ini sesuai dengan ajaran agama Islam yang mengajar kita untuk bersikap lemah lembut, mengasihi orang lain sebagai saudara kita, serta berlaku adil dan mendengar pendapat orang lain.


Untuk menutup, surah At-Taubah ayat 5 merupakan perintah daripada Allah yang menyatakan bahawa orang yang beriman perlulah berjuang untuk Allah. Orang-orang Muslim harus keluar untuk berjuang melawan orang-orang musyrik di mana saja mereka berada dan memberikan kebebasan kepada mereka jika mereka bertaubat. Ini adalah satu pelajaran penting yang mengajar kita tentang keadilan, lemah lembut, dan kasih sayang.