Surah Yunus Ayat 68 - QuranWeb

terms: Ayat 68 dari surah Yunus merujuk kepada orang-orang Yahudi dan Nasrani yang mengatakan bahawa Allah mempunyai anak. Hal ini disabdakan haram...

Surah Yunus Ayat 68

Ayat 68 dari surah Yunus merujuk kepada orang-orang Yahudi dan Nasrani yang mengatakan bahawa Allah mempunyai anak. Hal ini disabdakan haram oleh Allah swt kerana menghina keagungan dan keterhormatanNya. Peristiwa ini berlaku di zaman Nabi Muhammad s.a.w ketika orang Yahudi dan Nasrani sering berkata bahawa Allah swt telah mengambil anak.


Secara umum, konsep anak adalah seseorang yang berada dalam kewajiban dan pengikatan kepada ibunya atau bapa. Ia berlaku dalam dunia ini di mana seorang ibu atau bapa adalah beberapa orang yang mempunyai genetik yang sama. Jika Allah swt mempunyai anak, Ia akan menyalahi prinsip ini dan menyebabkan kita untuk berfikir bahawa Allah swt juga akan berada dalam kesulitan dan pengikatan kepada anakNya sebagaimana manusia. Ini bertentangan dengan keagungan dan keterhormatan Allah swt.


Dalam kes ini, Allah swt akan dimasuki oleh sifat-sifat manusia biasa yang tidak masuk akal, seperti keciciran, keletihan, kelainan dan lain-lain. Ini akan mengurangi daya tarikan dan keistimewaan dari Allah swt. Oleh itu, orang yang mengatakan bahawa Allah swt mempunyai anak telah melanggar perintah Allah swt.


Oleh sebabnya, Allah swt telah mengingatkan bahawa Dia tidak mempunyai sebarang anak dalam ayat ini. Malah, Iak juga berpegang pada konsep ‘miliknya’. Ini bermaksud bahawa apa sahaja yang ada di langit dan bumi, baik yang bergerak atau yang masih iaitu kebendaan diciptakan olehNya. Dia mempunyai hak muktamad atas semua perkara ini.


Maka, semua orang Yahudi dan Nasrani yang melakukan fitnah ini, tidak mempunyai apa-apa alasan yang kuat dalam mengklasifikasikan Allah swt sebagai yang mempunyai anak. Ia adalah fitnah dan penghinaan yang menyalahi perintah Allah swt. Oleh itu, mereka harus tunduk patuh kepada perintah Allah swt dan mengerjakan perintahNya.


Jadi, dalam kes ini, dorongan yang disebarkan oleh orang Yahudi dan Nasrani bahawa Allah swt mempunyai anak adalah salah dan sangat menghina bagi Allah swt. Apa yang ada di langit dan bumi adalah milikNya, dan orang Yahudi dan Nasrani tidak mempunyai alasan yang kuat untuk menentang ini. Oleh itu, mereka harus tunduk patuh kepada perintah Allah swt dan menyahut seruanNya.